Färgen rosa

Igår var jag och Elin på föreläsning om färgen rosa. Super tjejigt kanske man kan tro? Men nej.. Föreläsaren verkade ha något emot färgen rosa, och jag fick uppfattningen om att alla personerna hon intervjuat till sin forskning även hade något emot färgen.
Vad är det som har hänt? Jag fattade verkligen ingenting. Bojkottade  verkligen dagisföräldrar färgen rosa på sina flickor för att omgivningen inte skulle kunna genusbestämma henne?
Är detta något nytt för dagens babyboomers?
Om jag i framtiden får en liten flicka kommer hon helt klart att vara klädd i de tjejigaste kläderna jag kan hitta. Eller i alla fall tills hon är så pass gammal att hon kan bestämma själv.
Jag personligen kommer ihåg när jag gick på dagis och absolut vägrade lämna hemmet om jag inte hade klänning och en fin tofs i håret. Självklart hade klänningen hängts av under dagen för att kunna leka vilt, och tofsen hängde på sniskan när mamma eller pappa kom och hämtade mig.
Så för att avsluta så höll jag alltså inte med föreläsaren.
Tack hej
/Steffi

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0